November 14, 2007

ملائكــــــة الجحيـــــــــــم







حد فيكوا قبل كده دخل مستشفي حكومية
شافها من جوة
شاف السراير عاملة ازاي
شاف معاملة المريض من الدكاترة والممرضات وحتي العمال بقت أزاي
للأسف بقي انا بتعامل مع الموضوع ده كل يوم
كل يوم لغاية ما وصلت لمرحلة ان انا ما بقيتش قادر
والله حرام ان احنا نقول عليها مستشفي
ممكن نقول عليها مخزن. بدروم
حاجة زي كده بس اكيد دول مش مستشفيات
بغض النظر عن ضعف الامكانيات اللي هي شبه معدومة
وبغض النظر عن الخدمة اللي ما بتتقدمش
وبعض النظر عن الأكل اللي ما تقدرش تبصله او تشم ريحته
كرامة المريض وخصوصيته أخر حاجة ممكن تلاقيها
أزاي مثلا يبقي في اتنين مرضي نايمين علي سرير واحد
أيه ده ؟ عمركو شفتوا كده
ده حتي علي افتراض ان مافيش حد منهم عنده مرض معدي
ده حتي لو مش تعبانين ولو حتي صحاب
مش حيرضوا يناموا في سرير واحد
بس نعمل ايه
كل ده علشان ما معهمش فلوس يتعالجوا فيها بكرامتهم
شابه في العشيرينات من عمرها
صحت الصبح حست بورم في صدرها
وعلشان معهاش فلوس
لازم ترضي بالوضع ده
لازم ترضي ان ستين طالب يكشفوا عليها يوميا
انها تكون قدام كل دول عارية
وكل واحد منهم يكشف عليها
ايوة دول دكاترة

وايوة كل دول بيبصولها بنظرة مهنية بحتة
وانها بالنسنة ليهم مجرد حالة وخلاص
بس برده
فين ادمية الأنسان
فين خصوصياته
بالذمة واحدة زي دي هي اصلا مكتئبة بسبب مرضها
ايه حتكون حالتها النفسية بعد ما كل دول يكشفوا عليها
وأنا كنت واقف وسطهم
مستني دوري علشان أكشف عليها
بصيت في عنيها لقيت دمعة محبوسة
وكان اهات العذاب تجمعت في داخلها
وتمثلت في دمعة تأبي ان تظهر
وكأنها تلملم بقايا كرامتها المبعثرة
ساعتها حسيت أن انا مش دكتور او حابقي دكتور
كنت حاسس اني عشماوي واقف امام متهم محكوم عليه بالأعدام
واغمض عينيه وأستسلم لمصيره
فعلا مقدرش اقف قدامها
مقدرتش أكشف عليها
حتي لو مش حتعلم
حتي لو مش حانجح في الأمتحان
حتي لو كانت الحالة دي سبب في ان أنا اتخرج بتقدير امتياز
اكيد مش حاكون السبب في جرح مريض
جرح لايلتئم أبدا

34 comments:

سفروتة said...

السلام عليكم

كل اللي اقدر اقوله

لا تعليق

Unknown said...

اعتقد عشان تتعلم تشوف حالات واقعيه بس مش لازم كل الدفعه تتفرج على حاله واحده يتقسمو و ده حال المستشفيات الحكوميه شئنا ام ابينا على الاقل في الوقت الحالي

قطوف said...

بصراحه
معدتش عارف الحل فين
انا اتخنقت
هنضل كده لامتى
قلب معاك
المنظر دا اكيد عمرك ما هتنسى

Zivago said...

يابني انت مش من البلد دي ولا ايه الحق عليهم انهم جايبينلك ناس تتعلم فيهم ببلاش ..لا وابسط يا عم حتقعد في الميري في امتياز تقتل و تدبح ولا حد يقدر يقولك بم ..غيرك بره بيتعلم علي بلاستيك وموديلز ..يعني انت هنا احسن من بره بكتير عرفت ليه اختارونا من احسن 500 جامعة ..كبر دماغك يا بفة انت اكيد في مصر

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

هو من ناحيه عندك حق عندك حق
انا مره رحت زياره لواحده غلبانه فى مستشفى حكومى وكمان فى العنايه المركزه وخليت اخويا علشان دكتور دخلنى والله والله ما حسيت انها عنايه دى ممرض حاجه تجيب الامراض ناس مرميه على السراير ودبان ودم انا مش عايزه اقولك وصلت لدرجه انى فضلت اعيط يوم بحاله لما رجعت على منظر الناس

وكمان لما بروح قسم الاورام ومستشفى الاطفال بجد والله بدروم حاجه مش بتاعت بنى ادمين خالص لدرجه انى فكرت اشتكى للعاشره مساءا وقعدت اقول اخويا اكيد مدير المستشفى مقصر اه مشكله امكانيات بس برضه النظافه دى طبيعه ولو شد على العمال هينظفوا كويس

اخويا كان بيعانى من نفسى اللى بتقوله وموضوع البنت دى عندك حق فعلا والله

ربنا يقويك ويكرمك وتعرف تكون دكتور وتغير شويه من الوضع ده

بس ممكن تسمحلى اقولك على رأى فى حاجه وليك انت الحريه طبعا

بس انا مش عجبانى اول صوره اللى حاطط عليها اسمك بالانجلش بس دى طبعا حريه شخصيه

تحياتى ليك ومره تانيه موضوع مهم بس هو مش موضوع هو مأساه

Zivago said...

ايه يا كيمو انت مقاطع البلوج بتاعي ولا ايه عالعموم انا مستنيك و مستني رايك يا زميل

البنت الشلبية said...

ازيك بقالك فترة مبكتبش
ربنا يوفقك ومتزعلش
عشان خاطر تتعلم لازم تعانى
بس بجد الله يكون فى عونك

soka said...

السلام عليكم
موضوعك حلو اوى
فعلا فى ماّسى حقيقيه فى المستشفيات
ربنا يعينهم يارب ويشفيهم
بغض النظر عن روعه الموضوع
فأنا ليا اعتراض لو تسمحلى يعنى
البلوج فيه شويه صور معترضه عليها شويتين اول واحده اللى على اليمين اللى مكتوب عليها اسمك بالانجلش
والصوره التانيه اللى فى البوست انا عارفه انها بتعبر عن البوست بس اكيد فى حاجات تانيه بتعبر بردو ياريت تتغير لو سمحت
معلش طولت عليك وفرضت رأيي

layal said...

اذكر قصه احدى الحوامل التي رفضت ان تكون فرجه للدكاتره وقت ولادتها الا انها لم ترى اذن صاغيه وسط الالم وولدت والجمد لله لكنها لا ترغب بتكرر الحمل لما اصابها

ولن اذهب بعيدا زميلتي التي عشت معها معانات المرض كنا متقابلتين في سرائر المستشفي ولان مرضها عضال واودي بحياتها بأخر المطاف كان لفيف من الاطباء يجتمع حولها كل يوم ليتدارسوا الحاله
كانت هذه الفتاه رحمها الله ملتزمه دينيا متغطية الوجه اخبرتني بأحدي الليل عن معانتها بالمستشفي شعرت بالاسي حين قالت لي
بعد ان كنت متغطيه ولم يكن احدالينظر لي انظري لحالي اليوم وانا كاشفه لما يشاؤن برؤيته بأي وقت
اعجبني موضوعك \تحياتي لك طبيب يحكم انسانيته قبل مهنته

el_assel said...

noury

والله فعلا هو الواحد لو بيسمع الموضوع ده لاول مرة حتجيله حالة من الذهول ومش حيقدر يقول حاجة
بس فعلا كنت مستني تعليقك

سلامـــــاتي

el_assel said...

Mohamed sobhy

اولا انا بعتذر كتير عن لاتاج اللي بعتهولي ومردش عليه
بس فعلا انا كان بقالي فترة كبيرة مابدخلش علي البلوج

وبالنسنة بقه للموضوع
انت لو كنت عيان
كنت حترضي يتعمل فيك كده
ما أعتقدش

انا دايما قبل ما بعمل حاجة في حد
بحط نفسي مكانه وحشوف حرضاها لنفسي ولا لآ

el_assel said...

سي السيد

وحشاني تعليقاتك من زمان والله

انا فعلا المنظر ده مش حقدر انساه
المفروض ان انا حاكون دكتور
يعني حخفف من الام الناس
من حزودها
وانا اعتقد ان انا طول ما أنا في مصر
فالمنظر ده حشوفه كتير
وربنا يصبرنا ويصبرهم

el_assel said...

zivago

انا ياعم مش مقاطع البلوج بتاعك ولا حاجة
واودعك وانت بتقري الكومنت ده حتلاقي واحد عندك

وازاي بقي اكبر دماغي
امال حاكون دكتور ازاي
ثانيا لو قعدت سلبي كده
مكبر دماغي علي طول
يبقي مافيش حاجة حتتغير
وافتكر ان كل الحاجات اللي اتغيرت دي كان سببها واحد اعترض عليها

ايوه صحيح مش لازم تتغير بس علي الاقل ابقي عبرت عن احساسي
ولو مش احني اللي حنسعي للتغير
قصدي يعني الجيل بتاعنا ده
امال مين اللي حيغير

سلاماتي

el_assel said...

حياة الأحلام

الظاهر ان دي مأساة موجودة في كل المستشفيات الحكومية
ومشكلة متأصلة
وتقريبا كده ما لهاش حل
انا عايز اقولك ان انا مرة لقيت قطة في اوضة العمليات
تخيلي

اوضة العمليات اللي هي المفروض مكان معقم لدرجو انه المفروض ان انتي بتدخلي علي تلاتة مراحل من التعقيم قبل ما تدخليها
وتلاقي قطة
تلاقيهم كانوا معقمينها


بالنسنة لموضوع الصورة انا لو عرفت وجهة نظرك وايه سبب اعتراضك عليها
واقتنعت بيه
اكيد حاغيرها اوعدك
بس ياريت تقولي هي ليه مش عجباكي بصراحة

تحيـــــــــاتي

el_assel said...

البنت الشلبية

انا فعلا بقالي فترة كبيرة ما كتبتش
كنت عايش في فترة من الكساد الفكري
عارفة بقي لسة كنت مخلص امتحانات وكنت عايز اريك شوية
وكنت عايز حاجة تستفزني اكتب عنها

فعلا ربنا يقدرنا ويكتب الحل علي ادينا او ادين غيرنا
وباذن الله حنلاقي الحل

el_assel said...

Soka

ربنا يصبرهم فعلا
علي مرصهم
وعلي اللي بيشوفوه في المستشفيات دي

بالنسنة لموضوع الصور
الصورة اللي موجودة في البوست انا حطيتها بس علشان تعبر علي الموضوع
وعلي فكرة انا ما كنتش مقتنع بيها
بس انا اخدت راي واحد وقالي كويسة ومافيهاش حاجة
وده اللي شجعني اني احطها
ليكي حق
اوعدك اني حاغيرها دلوقتي
بالنسنة للصورة التانية اللي اسمي مكتوب عليها لو قولتيلي سبب اعتراضك واقتنعت بيه اوعدك اني حاغيرها
وعلي فكرة انا سعيد جدا ان انتي قولتلي رأيك بصراحة


سلاماتي

el_assel said...

LAYAL


علي فكرة المفروض ان لو اي مريض رفض انه يتعرض قدام الدكاترة او الطلبة
ليه الحق الكامل في الاعتراض ومافيش حد يقدر يكلمه او حتي يقصر معاه في العلاج
بس للاسف احنا في مصر
انا سمعت مرة دكتور بيقول لعيانة
مش علي قد فلوسك
تخيلي
اعتقد ان ده مش امكانيات
دي مشكلة تعاملات
وشكرا جدا علي اخر سطر في التعليق بتاعك

سلامـــــــــــــــاتي

ما علينا said...

انا عندي احباط


انا جيت وكنت خامس تعليق

وكتبت تعليق من العيار التقيل

لكن النت لم يمهلني


المهم
قبل ما تتكرر ماساتي تاني
عايزة اقولك حاجة

انت تعتبر هنا مضطر غير باغ
لانك اكيد لازم تشارك في مثل هذا

وعزاء مثل هذه الفتاة
في انا يرد امثالك الجميل بان
يجعلوا مما تعرضت له
شيئا له قيمة
حتى وان كانت هي لم تتقدم بمنحه لكم

ولكن الواقع يفرض نفسه

فعليكم ان
تكونوا اكفاء
وليس مجرد حاملي شهادة واجازة علمية تمنحكم لقب طبيب

فنصيحتي لك
لا بد لك من متابعة ما بدأت
ليس هذا وقت التراجع


وبالنسبة لموضوع المستشفيات الحكومية
انا رايت
الاسرة لاتكفي بعد ان حملت بثنائيات
من المرضى ذوي الجلطات والغيبوبات

رأيت المرضى محولين من الطوارئ
وانت ادرى مني بحالات الطوارئ
خاصة في قسم المخ والاعصاب

رأيتهم تم فرش البطاطين لهم
على ارض العنبر
في المستشفى الجامعي بالمنصورة
بقسم المخ والاعصاب

حالات حرجة جدا
شاهدت 8 حالات نائمة على الارض


هذا وحدث ولا حرج
عن الممرضات وما عليك ان تتحمل من سفالتهم
وتعجرفهم على المرضى وذويهم


قمة الامتهان للانسانية ولادميتنا


خليك فاكر
لازم تكمل طريقك

ما علينا said...

صحيح
كويس انك غيرت الصورة الثانية في البوست

el_assel said...

مـــا علينا

أنا اصلا يكفيني شرفا ان انتي علقتي عندي
وقولتي رأيك
ده كفاية


والله بجد انا فعلا عشت حالة من الإحباط
وماكنتش عارف اعمل ايه
مش كده
دول برده بني ادمين
ومرضي
لا ودول المفروض المرضي بتوعي
يعني المفروض باخفف الامهم
مش بزودها

انا حاسس ان انا لازم اعمل حاجة
المسألة من مشألة امكانيات
لا
المشكلة ان البني ادم عندنا بقي رخيص قوي
مابقاش ليه قيمة
مابقاش في حاجة اسمها ادمية
وكل ده ليه
علشان ما ممعهمش فلوس علاجهم بكرامتهم
يعني علي قد فلوسهم

وبالنسنة للصورة
انا والله كان قصدي مجرد تعبير عن الموضوع مش اكتر
وسالت واحد وقالي انها كويسة
ومافيهاش مشكلة
وعلشان كده حطيتها
ماكنتش اعرف انها حتزعل ناس كتير قوي كده
حقك عليا




سلامــاتي

el_assel said...

يــــــــــاجمـــــــاعة

أنا بعتذر لأي حد شاف الصورة الأولي


انا كان قصدي مجرد تعبير عن الموقف مش اكتر ولا اقل


حقكـــوا عليــــــــا كلكم

Anonymous said...

انا جيت من بدرى بس ملحقتش اعلق
وكويس انك غيرت الصورة
وفعلا الموضوع مؤلم لاقصى درجه
يعنى الى معاهوش فلوس العلاج فى مكان كويس فرض عليه يدخل القبر المسمى مستشفى حكومى
فعلا حسبى الله ونعم الوكيل

mesh2dra said...

يس
انا دخلت مستشفى حكومي قبل كده
التأمين الصحي :S
وده لانهم ما بيعترفوش بأى شهادة مرضية من اى مستشفى لانى كنت ساعتها في ثانوية عامة... عشان الغياب

المهم يا سيدي
كانت قذرة
مش حقولك ان كان فيها نمل
لا لا
وصراصير كمان:S

والأكل
يع
والمشكلة انه ممنوع اصلا حد يدخلك بأكل
حاجات عجيبة
سيبك بقى من كل الحاجات دي

نيجى لاهم حاجة

الدوا

كانوا عاوزين يمشوني طول حياتي على دوا معين - مينفعش يتغير- وده بغرض التوفير
المفروض اللي في سني ياخدوا نوعين من الدوا
والاكبر مني يمشوا على نوع واحد بس
كانوا بقى عاوزين يمشونى على نظام مش تبعي عشان بدل ماتاخد نوعين تاخد نوع واحد بس
لولا ان بابا وماما كانوا فاهمين كنت ضعت

ما اقولكش بقى على حادثة حصلت
كان ولد حيموت فيها
وده لان عنده صرع وبلع لسانه
والممرضة معرفتش تخرجه
جريت على الدكتور اللي كان موجود وصحيته
ليه وليه بقى يصحيها من النوم
عملها فضيحة ساعتها!!
حاجة عجيبة
مش هو النابتشي
يعني المفروض يكون صاحي مش نايم
والمفروض كمان انه ميعملش ازمة لما حد يصحيه لان المفروض اصلا يكون صاحي
والمفروض ان ده شغله

اهم حاجة بس
تتقي ربنا في الناس لما تكبر وتبقى دكتور
مش مجرد آله
تخلصت من المشاعر
وف النفس الوقت
متبقاش كتلة مشاعر متحركة... مينفعش

حاول تعمل توازن بين الشغل والمشاعر
وربنا حيوفقك اكيد

سلاماتي وتحياتي

el_assel said...

shyma

فعلا مافيش في اي دولة في العالم حاجة اسمها اللي ماعهوش فلوس ما يتعالجش
او علي قد فلوسك خد علاجك
دي حاجة مش موجودة الا عندنا في مصر
ام الدنيا
بجد حاجة تزعل
حاجة تخليكي تكرهي البلد دي
وعلي فكرة
هي مش مسالة امكانيات
لا
المسالة مسالة اهمال
مابقاش في حد بيراعي ضميره
فعلا
حسبنا الله ونعم الوكيل

el_assel said...

mesh2dra

اعتقد ان اللي شوفته ده حاجة عادية جدا علي مستشفي حكومية
حاجة بقت واقع

كويس مثلا انك ما شوفتيش قطة ولا دبانة في اوضة العمليات
ماشوفتيش حارس امن بيضرب الزوار
ماشفتيش حاجات كتير قوي

واللي يغيظك
ان لو الدكتور ده او الممرضة اشتغلوا في مستشفي خاصة
حتلاقيهم حاجة تانية
قمة في الالتزام و الذوق والرحمة
ليه ؟؟
علشان عارفين لو عملوا اي حاجة حيكونوا في الشارع
لكن طالما مافيش رقيب
ليه يلزموا بقي
حاجة تغيظ

وانا شايف ان الدكتور لازم يكون عنده مشاعر
ومشاعر كتير قوي
ايوة اكيد المشاعر مش حتنفع في مواقف كتير قوي
بس لازم تكون موجودة
وربنا يقدرنا علي المهنة الصعبة دي اللي ربنا كلفنا بيها
ده كفاية بس دعوة مريض ليكي بعد العلاج
او حتي بعد معاملة كويسة

سلامـــــــاتي

the others said...

god be with u and me

الادميه كلمه ممسوحة من قاموس حياتنا بس مش اكتر
ذكرتني بالذي مضى والذي سيأتي

3LY said...

fe3lan ya kemon el mawdoo3 mo7reg bas net3alem ezzay ? we kol elly gayeen el mostashfa 3arfeen 2en eltalaba 7a yedreso 3lehom ,, da fe nas wenta 3aref de mehnethom elly beyakhdo floos 3leha ,, ya3ny beyakhdo floos 3shan eltalaba tekshef 3lehom ,, zay ma bseet lel mo7rag bos lelly wakhedha mehna ,, tab te3mel eyh lma te3raf wallahy ya kemon fe 7ala MATET we7na benakhod menha sheet fel geriatric yom elkhamees elly fat !!!! ah wallahy wa7da set ....

3LY said...

fe3lan ya kemon el mawdoo3 mo7reg bas net3alem ezzay ? we kol elly gayeen el mostashfa 3arfeen 2en eltalaba 7a yedreso 3lehom ,, da fe nas wenta 3aref de mehnethom elly beyakhdo floos 3leha ,, ya3ny beyakhdo floos 3shan eltalaba tekshef 3lehom ,, zay ma bseet lel mo7rag bos lelly wakhedha mehna ,, tab te3mel eyh lma te3raf wallahy ya kemon fe 7ala MATET we7na benakhod menha sheet fel geriatric yom elkhamees elly fat !!!! ah wallahy wa7da set ....

3LY said...

takhayal matet west nas awel mara te2abelhom w 3maleen yekshefo 3leha w yet3alemo feha ,, w lma 7sl elly 7sl bkl bsata ro7na 3nbar tany nshoof 3yan tany w kant kol el moshkela 2en el doctor lma yedkhol mesh 7a yela2y 7alet el dars w elsheet !!!! w kmlna el yoom 3ady !!!!

البنت الشلبية said...

فينك ...غيبت كتير

el_assel said...

بنت مصر

طب احنا ازاي ممكن نعيش في مجتمع مش عارف يعني ايه ادمية
مجتمع بيعامل الحيوانات بتقدر اكتر من الانسان
مجتمع اخر واحد ممكن ينال الاحترام هو الانسان


ربنا معانا

el_assel said...

Alyyyy

ايـــــــه ؟؟؟؟

مش معني ان في ناس واخدة الموضوع ده وظيفة
ان احنا ناخد لموضوع ده علي كل الناس
في عيانين بيكونوا بيتالموا من الموضوع ده
ولازم نحترم كرامتهم

احنا المفروض دكاترة
يعني بنخفف علي الناس الامهم
مش بنزودها

el_assel said...

البنت الشلبية


والله انا في حالة من الكساد الفكري

والله مش عارف اكتب ايه

بس انتظريني

في حوار جامد جدا بحضره

حتكوني معانا ؟؟؟؟

Unknown said...

فى يوم كنت مجبرة انى اركب مواصلة عامة
وسمعت اتنين من طلبة الطب المغتربين شاب وفتاة
وهو يحكى لها عن اللى حصل فى سكشن كان بيكشفوا فيه الطلبة على امرأة حامل ومتى ميعاد مخاضهاا
فعلا انا يومها بيكيت
حسيت بمدى الامتهان
ومدى رخص الانسان الفقير فى مجتمعاتناا

وبس مش هقول حاجة تانى