October 21, 2007

حـــــــدث بالفـــعل

كــــــــــــــان يـــا ما كان


كان في أربعــــــــة صحاب


لأ لأ بلاش نقول صحاب علشان مانظلمش الصحوبية


كانوا بيقولوا انهم صحاب


الأول بتاعهم كان عايز يوصل لحاجة


بغض النظر أنه ما يستحقهاش


أو انه مش قدها


بس المهم أنه كان عايز يوصلها


بشر الاعمال وخيرها


المهم حيوصل


وعلشان الحاجة دي مهمة بالنسبة ليه


قال لصاحبه التاني علي الحاجة دي


علشان يساعده يعني ويقف جنبه


مش هما صحاب ولا أيه ؟؟؟؟؟


التاني ده بقي قال طب أنا ليه اساعده


ليه أتعب زي ما هو حيتعب وفي الاخر هو اللي يوصلها


لأ .... الحاجة دي انا اللي حاخدها


وقال ان انا اللي احق بيها


طب يعمل أيه ؟؟؟؟


راح لصاحبهم التالت علشان يساعده


علي اساس ان صاحبهم التالت ده فاهم شوية


وعشمه في كبير


بس هو مش عارف حاجة


" من أعمـــــــالكم سلـــــط علــــــيكم "


صاحبه التالت ده عمل معاه زي ما هو عمل مع صاحبه الأول


راح لصاحبه الرابع وقاله


ليـــــــــــــــــــــــــــــــــه ؟؟


مين دول ولاد امبارح اللي حيوصلوا لحاجة كانت حقنا من زمان


وهما عايزين ان انا اساعدهم


أساعدهم علشان يوصلوا لحاجة كانت من حقي


يابني بص احنا نساعدهم لغاية قبل ما يوصلوا


علشان يكونوا هما اللي في الصورة


وقبل ما يوصلوا علي طول


نلحقها أحنا قبلهم


وده حقنا من زمان ولا انت ناسي


والرابع ده بقي كان اكتر واحد الحاجة دي من حقه


والشيطان صايع


ولعب في دماغه


ودخل جون


ووافق


التالت بقي وهم الاول انه حيساعده انه يوصل وهو وافق


بالرغم من انه شك فيه


او قلق


ففعلا التالت ده الحاجة دي من حقه طب ليه حيساعدني


بس قال طالما حوصل مش مشكلة باي طريقة وخلاص


والتالت بقي برده وهم التاني انه حيساعده علشان يبعد الأول عن سكته


والتاني برده صدق


وكان التالت بيلعب مع الرابع انهم اللي حيوصلوا




وفضــــــــــل كـــــــل واحــــــد عـــايــش في وهـــــمه الكبــــيـــــــــــر


بيحلم باليوم اللي حيوصل ليه


بيفكر في اليوم اللي حيبيع في صحابه


وينتظره بفارغ الصبر


والمضحك بقي في الموضوع ده


ان كان كل واحد فيهم بيجي يحكي ليا


وأنا باسمع ومش راضي اتكلم


علشان ببساطة لو أنا اتكلمت


حاكون انا الغلطان


حاكون انا اللي بفرق الصحاب الأعزاء عن بعضهم




اه في حاجة مضحكة أكتر ولذيذة جدا


واعتقد انكم عايزين تعرفوها


ولا واحد منهم وصل للحاجة دي


كان في ناس تانية بتخطط وبتفكر


وهما اللي اخدوها


والاربعة صحابنا دول اخدوا علي قفاهم


هما خلاص اتعموا بجشعهم وطمعهم


ونسوا ان في ناس تانية ممكن يوصلوا


والناس دي للأسف مش كويسة


وطبعا مش حقها


بس فكروا صح .... ووصلوا



أنا عارف ان القصة ملخبطة شوية

وفي ناس مش حتفهمها

بس انا فعلا عاذرهم

اولا لاني ممكن مكنش وضحت حاجات كتير

وكتبتها بصورة غامضة شوية لانه ما ينفعش تتكتب الا كده

واللي حيفهمها بقي

مش حيصدقها

بس فعلا الحكاية دي حصلت بجد

وانا عاصرتها بكل تفاصيلها

كنت مستنيها تخلص علشان اقولكم وصلت لغاية فين

كنت عايز اعرف ايه النهاية

34 comments:

sherif gharib said...

هههههههههههه
كيمو جاب جون يا رجاله
طبعا انا مش هتكلم على القصه علشان انا حاضرها من اولها لاخرها
على فكره يا جماعه انا الوحيد اللى كنت عارف تباعيات القصه ديه بالكامل من كريم لحظه بلحظه بس ده لانى ببساطه من خارج الاربعه اياهم
بص يا كيمو اولا انت حرامى لانى كنت ناوى اعمل البوست ده بس انت سبقتنى
هههههههه
ثانيا يا صاحبى انت عارف اللى فيها
الدنيا ما بتديش محتاج و دول مش بس كانوا محتاجينها دول كانوا بيجروا وراها
و لازم تبقى ديه النهايه ما تنساش اننا توقعناها فى البدايه
و فى النهايه
سلملى على بنجوره
تحياتى

the others said...

هو الواحد مش فاهم القصة قوي نظرا للغموض المحيط بيها..بس خلينا نقول هو ايه الحكايه تعرف انا كنت هعمل بوست عن الصحوبيه برده اصل لسه واخده على قفاي من واحده مفروض انها صاحبتي..بس قررت ألا أؤرخ الأحزان ومكتبش البوست ....المهم راحت فين الأخلاق..هو كل واحد بيمثل على التاني ان هو صاحبه ...فين الصحوبية اللي بجد...كل واحد بيتكلم عن الصحوبية ...هو كل واحد فينا صاحب بجد ولا ..

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

هو فعلا أنا فهمت القصه نص نص
بس أيا كانت الحاجه اللى بيجروا وراها ولو أنى توقعتها
مكنتش أتخيل أن فيه صحاب ممكن تعمل كده ما ينفعش أصلا نقول أصحاب
ومعلش ما ينفعش نقول عليهم أنسان بيحس لان مجرد الوفاء ده المفروض حاجه من الأخلاق مش من الصداقه
عموما كما تدين تدان والحمد لله ان محدش فيهم وصل للحاجه دى

ربنا يصبرك كفايه انك سمعتهم

bastokka طهقانة said...

بوست طويل

اعمله تانية في الديل


اوروفوار

Unknown said...

انا بقى فاهمها او على الاقل حاسس اني فاهمها الطمع وحش بقى نعمل ايه في النفس البشريه
على فكره ليك تاج عندي

el_assel said...

sherif basha

اولا طبعا ماقدرش علي زعلك يا جميل
لو عايزني اشيله خالص اشيله ياباشا
كله يهون علشان خاطرك يا جميل

ومش حتكلم معاك بقي في القصة
علشان احنا اتكلمنا فيها كتير جدا
وفاهمنها من اولا لاخرها

سلام ياصاحبي

el_assel said...

بنت مصر

فعلا القصة غامضة جدا
بس انا حسيت ان انا ما ينفعش اوضح اكتر من كده
علشان لو وضحت اعتقد انها حتكون فضايح
انا ما ارضاش ان هي تتكتب عن ناس اعرفهم

وبالنسبة للصحاب
فالصاحب ده حاجة نادرة جدا
واللي يلاقيه يكون سعيد الحظ جدا
يلبذات في الةقت اللي احنا فيه ده
في الوقت اللي كل واحد بيدور علي مصلحته
وممكن يدوس اي حد قدامه
حتي لو كان اللي قدامه ده صاحبه

وما تزعليش من صاحبتك اللي زعلاك دي
ممكن ما يكونش قصدها
كلميها
ممكن يطلع الموضع كله سوء تفاهم

سلاماتي

el_assel said...

حياة الاحلام


معلش والله علي غموض القصة
بس هي ما ينفعش تتكتب الا كده
ما ينفعش اوضح يعني

ولا اعتقد ان الحاجة اللي انتي توقعتيها صح
علي العموم قوليها
وانا حاقولك صح ولا لآ
وعلي فكرة
سماع القصة دي كان مسلي جدا
كنت بشوف كل واحد علي حقيقته
وكنت مستني اعرف الموضوع ده نهايته ايه


سلاماتي

el_assel said...

Baskota
طهقانة


اعتقد ان انتي كنتي طهقانة
لدرجة ان انتي ما قدرتيش تكملي البوست


علي العموم حادور علي اي خياط يعملي الموضوع اللي انتي قولتلي عيه ده

el_assel said...

Mohamed sobhy
عامل ايه يا اهلاوي

علي فكرة القصد من القصة انت وصلتله
مش لازم تفاصيل قوي
بس المهم تشوف
الصحاب بيعاملوا بعض ازاي
وان الانسان الجشع ده اعمي
وممكن يدوس علي ي حاجة قدامه للوصول للحاجة اللي هو عايزها
والمشكلة بقي ان الحاجة دي ما تستاهلش اصلا

تـــــــــــــــاج تاني
ايه كده يا اهلاوي
هو انا عملت فيك حاجة وحشة


سلامــــــــــاتي

el_assel said...

كل سنة وانتي طيبة

بجد كلمات جميلة جدا
كلمات رقيقة قوي

سلاماتي

البنت الشلبية said...

طيب هوا انا مش فاهمة حاجة ههههههههههههه
فهقول عدس
على اساس الى ميفهمش يقول عدس

وبالنسبة بقى للصحوبية
فشئ اساسى طالما فى مصالح يبقى الصحوبية ملهاش وجود
سلام

Anonymous said...

انا فاهمه القصه كويس جدا وعشت حاجات شبهها كمان
نقول ايه بس الدنيا بقت وحشه اوى
محدش بيفكر غير فى نفسه وبس حتى لو غيره هيتاذى بسببه مش مهم المهم بس انى اوصل للى انا عاوزة
دنيا غرورة وفانيه
ومحدش فاهم
سلامى ليك

قطوف said...

عمى وعم عيالى
انا بصراحه توهت اكتر من مره بس بتهيألى إنى فهمت حاجه ولا أقولك
أجدع حاجه إنى إنت كنت بتتفرج على الحوار دا كله شعور تانى على قدر ما بيزعل من الاصحاب الى كده بوست حلو رغم الغموض اللى فيه

ما علينا said...

عارف البوست دا فكرني بايه

بالتلاتة بقصة معروفة جدا
انا مش فاكرة تفاصيلها كويس

هم تقريبا 3 حرامية سرقوا سريقة
وبعد ما سرقوا كل واحد بقى مع نفسه شايف انه يكون افضل انها ما تتقسمش على تلاته
وان واحد لوحده ياخدها يكون افضل
وككل واحد قرر يتخلص من الاتنين التانيين

ففي واحد قال لزميله احنا ليه نقسم على تلاتة وممكن نقسم على اتنين
احنا نتخلص منه ونقسم على اتنين وبدل ما تاخد التلت تاخد النص
وافق زميله

وبعتوا زميلهم يشتري اكل وقرروا انه اول ما يرجع يقتلوه

التالت بقى وهو مع نفسه كدا
والشيطان صايع بقى صياعة تشرد يعني
وقاله وليه تاخد التلت وانت تقدر تتخلص منهم الاتنين
وتاخد الكل
طب ازاي ازاي

جاب سم وحط لهم في الاكل ورجع لهم
اول ما رجع اخدوه على خوانة وقتلوه
وقعدوا ياكلوا وكل واحد عمال يخطط هايتخلص ازاي من التاني

واكلوا طبعا واتكلوا
ومر على ثلاثتهم رجل
اخذ ما امامهم
وكان سببا في جشعهم وتدبيرهم لتخلصهم من بعض


الطمع والجشع والوضاعة
امراض مزمنة ومتآصلة
في العديد من النفوس البشرية

وعلى فكرة انت ليه بتقول نظلم الصحوبية
هم لو متلازمين في تحركاتهم دايما
يعتبروا اصحاب

لكن اللي ممكن يبقى فيه ظلم انك تقول عليهم
اصدقاء

لأن في فرق كبير بين الصاحب وبين الصديق
حتى الصديق تحسها جاية ومرتبطة بالصدق
وانك بتكون ولازم تكون صادق مع صديقك
في تصرفاتك ومشاعرك اتجاهه

لكن الصاحب من المصاحبة
وواضح انهم كانوا مصاحبين بعض
زي صاحب السفر
وصاحب الطريق كدا يعني


والقصة مش ملغبطة ولا حاجة
وبغض النظر عن تفاصيلها
لكن مضمونها مفهوم جدا ومتكرر

المغزى والخلق البشع
اللي هو الطمع والجشع وصل بيهم للخيانة والدناءة وقمة الوضاعة

ايا كانت التفاصيل مش ضرورية

جميل البوست يا دكتور
ومشم حتاج اي اصلاحات
دا هو كدا حلو اوي

el_assel said...

البنت الشلبية

هو فعلا القصة غامضة شوية
بس للاسف مقدرش اوضح اكتر من كده
هو خلاصة القصة دي
ان الصحاب
او اللي بيقولوا علي نفسهم صحاب
مش صحاب
كل واحد بيمشي في سكته
رايح لمصلحته
ولا يهمه اي حد قدامه

لو قريتي الكومنت بتاع ما علينا
ممكن توضح الصورة اكتر

el_assel said...

shyma

هو فعلا الطمع
بيعمي صاحبه

وبيخليه ما يفكرش في حد الا نفسه
حتي لو كان صاحبه حيتاذي
فعلا كلامك صح جدا
وكلام واقعي

ممكنيكون السبب
انهم فعلا ما يعرفوش يعني ايه صداقة

ســـــــــــــلاماتي

el_assel said...

سي السيد
صديقي العزيز

هو فعلا القصة غامضة شوية
بس زي ماقولت
مش حينفع ان انا اوضح

بس فعلا كان شعور لذيذ
ان انا قاعد باسمعهم
وانا الوحيد الليعارف كل اللي بيحصل
ومافيش حد تاني عارف
ماعدا الغريب
هو اللي كان عارف معايا

el_assel said...

مـــــــــــا علينا
اولا شكرا كتير علي كلماتك الجميلة دي
بجد بتشجعيني كتير

تقريبا
انتي الوحيدة اللي فهمتي القصة بتاعتي كويس
بدليل ان القصة اللي انتي قولتيها
تقريبا هي نفسك القصة
مع اختلاف الشخصيات بس

بالنسنة بقي لموضوع الصحوبية والصداقة
هو اكيد الصداقة اقوي بكتير من الصحوبية
بس برده الصحوبية دي
ليها حق علينا
مهما كان
بس برده ما ينفعش نبيعها كده
اه هو الصديق غالي علينا
بس الصاحب برده ما ينفعش نبيعه

هو فعلا خلاص
بس الطمع و الجشع
خلاص
بقوا هما فعلا اللي سايدين في الوقت
حنعمل ايه بقي



سلامــــــــــــاتي

Unknown said...

انا قلت اجي اسلم و اقول اني بسلم عليك و بقولك متنساش التاج اللي باعتهولك

el_assel said...

mohamed sobhy

الله يسلمك ياباشا

ومش ناسي ولا حاجة
بس افوق بس من صدمة التاج اللي فات


سلاماتي

Zivago said...

كان مرة في الشاطر عمرو و كمان كان في واد بشنابات و ساعة الانتخابات بامر سي عمرو الاول في قصتك كان بيحكيله حكايات مش مهم عدا وفات والتاني عينه علي القرشينات..و التالت في اللعبة مات و تاه..و الرابع اضرب علي قفاه..كل ده عشان مال و جاه تحياتي الرسالة وصلت

el_assel said...

Zivago


اهم حاجة ان انت وصلتك الرسالة

وسلملي علي الماستر

tota said...

بالعكس انا مش شايفاها غامضه وطريقه سردها بالطريقه دي شدتني ليها اكتر قصه جميله ومحزنه بس يارب يكونوا اتعلموا من اللي حصلهم ده هما الاربعه
سلامي ليك ياأصيل

el_assel said...

Tota

يارب فعلا تكون القصة وصلتلك
انا انكر انها غامضة
وناس كتير ما فهموش كل تفاصيلها
بس كويس جدا ان انتي فهمتيها


المشكلة بقي انهم ما بيتعلموش
الناس اللي الطمع ملاها للوصول لحاجة
اكيد ما بيكونش قدامهم الا الحاجة دي
وبيتعموا عن كل حاجة تانية غيرها
وممكن يعمول اي حاجة للوصول ليها

Anonymous said...

طيب الاول والتاني وعرفناها عشان الاول انت عارفه اما التاني والتالت انت عارف انهم صحاب ليه مكلمتش التاني يبعد من سكات الموضوع اتبني جواه في شهر ومفرقش معاه كتير اللي يفرق ان واحد زي التالت هو اللي يعملها معاه رغم ان انت ياكيمون اتكلمت مع التاني في الموضوع ده وكنت قربت تقوله وبعد كده رجعت كان احسن تقوله عشان عارف الاول كان حاسس ان التاني والتالت والرابع مش بيساعدوه عشانهما مش اصحاب لكن انت عارف ان اتاني والتالت لو اللي انت قولته ده صح صعب يحصل كده بينهم لأن الموضوع كان صدفة عند التاني كان ممك يستغنس عنها بسهولة أوي بس انا عاتب عليك انك كان ممكن متخليش التاني والتالت يحصل بينهم كده علي اساس انهم كانو بيحكولك يعني ولا ايه علي فكرة لو الاول عرف كده مش هيتفاجئ لانه كان حاسس قلتلكمش اصحاب لكن التاني لو حس باين كده هتبقي مفاجأه ممكن تقسمه نصين وهتفرق معاه كتير بس هو بيوعدك



سكتم بكتم

el_assel said...

سكتم بكتم


أولا انا مشعارفاقولك ايه
انا اصلا مش عارف ازاي ححط عيني في عينك

بس أقولك

الاول ده بره القصة من الاساس
اناوانت عارفين انه ما يستاهلش نتكلم عنه من الاساس


والرابع برده مش قريب قوي لينا كده


نيجي بقي للتاني والتالت
انا اصلا ما كنتش عارف اعمل ايه
لاني عارف صداقتهم قد ايه
ده احنا وصلنا لمرحلة ما اعتقدش ان في صحاب وصلولها
بس انا عارف ان الحاجة اللي كلواحد كان عايزها دي
ياما فرقت صحاب عن بعض
وانت عارف كدده كويس
ومش انا اللي حاقولك
وانا كنت عايز اعمل اي حاجة
بس ايه ؟؟؟
مش عارف
ما كنتش لاقي حل

قلت اسلم حاجة ان انا اسكت
واحاول من بعيد ان انا اساهم في حل الموضوع ده
علشان كده كلمتك
وعملت كده برده مع التالت

حاولت

بس عارف
انا كان جوايا حاجة بتقولي ان الحوار ده مش حيكمل
اكيد ربنا مش حيضيع كل اللي بينا ده كده
علي حاجة هبلة زي دي
والحمد لله
واكيد انا عارف ان لو التاني والتالت وصلوا هما الاتنين للحاجة دي
اكيد
اكيد
اكيد
حتتحل برضاهم هما الاتنين
واكيد برده ما فيش حد حيرضي يزعل التاني
انا كنت متاكد
علشانكده فضلت انانااتفرج من بعيد



سلاماتي ليك يا صـــــاحبي

3LY said...

la2 asseel !!!

Anonymous said...

أنا مش مصدق اللي حصل لغايه دلوقتي انا عايز اققول حاجه والله العظيم انا عيط وانا بقراها انا حسيت اني ممكن يتعمل معايا الموقف ده من اصحابي يلهوه قد كده الصحاب رخيصه قد كده كل بيجري ورا الحاجه اللي هو عايزها ويدوس علي كل اللي قدامه حتي لو كان اصحابه ولا بلاش اصحابه زي ماكريم قال علي الاقل الناس اللي باتوا مع بعض وكلوا مع بعض وسهروا مع بعض وعلي فكره انا اول لما فسرت الطلاسم اللي انت كاتبها ياكيمو انا حاسس ان الناس دي كلها بتعامل بعض برياء
ومش مهم ياكريم تعرف انا مين المهم انا واحد بيحبك انت وشريف جدا جدا جدا

Anonymous said...

ياجماعه ياريت اللي يقري القصه ميتصدمش ان الصحاب كده لان دول اساسا لايطلق عليهم اسم اصحاب انا بعد مافقت من الواقعه دي فكرت هل انا ممكن يتعمل معايا كده بس الدنيا لسه بخير ولسه فيه ناس بتحب بعض وعلي فكره ياكريم انت زي ماشريف قال انت جبت جون

mesh2dra said...

السلام عليكم

الحمد لله انك ما ادخلتش في الموضوع
والا فعلا كنت انت اللي بتحاول توقع بين الاصحاب العظماء

افعل كما شئت
كما تدين تدان

سلاماتي

el_assel said...

mesh2dra

فعلا الحمد لله اني ما دخلتش في الموضوع
وشفت الموضوع من بعيد
الحمد لله



سلامــــــــــــاتي

the others said...

فين موضوعك الجديد؟؟ شد حيلك شوية

el_assel said...

بنت مصر

والله انا كنت في فنرة من الكساد الفكري
مش لاقي حاجة تستفذني
بس الحمد لله يعني
شفت حاجة نورت في دماغي
وكتبتها
يارب تعجبك
مستني تعليقك