October 3, 2007

تاج الصداقة


تـــــــــــــــــــــــــــــــــاج
بس حاجاوبه
لأنه من صديقتي العزيزة
مـــــــــــــــــــــا علينا
بس ما حدش يحاول تاني
والنبي


لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى؟
اعتقد اني حاختار عهد الفراعنة
مش مش عارف اي حاكم بالضبط
بجد كان نفسي اعرف كانوا عايزين ازاي
ازاي بنوا كل الحاجات دي
انا مقتنع انهم كاموا ناس عظماء
بس للاسف لو كنت عشت ايام الفراعنة
ماكنتش قعدت جاوبت التاج ده

اول اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
أولا : العيلة
ثانيا : الاصدقاء
ثالثا : الشغل
بس بحاول اني ما اجيش علي حاجة لحساب حاجة تانية
وبحاول ادي لكل حاجة حقها
بحـــاول

ايه اكتر حاجه بتحبها فى رمضان؟
بالنسنة للروحانيات : مافيش زي دعاء صلاة التجهد
ساعتها بحس اني واقف في الحرم
وبالنسنة للدنيا بقي : طبعا مائدة افطار تجمع عليها كل من احب


اوصف ليا اجمل فطار ممكن تفطره ؟
مكرونة بالبشامل بس تكون جدتي هي اللي عاملاها
لاني مقتنع انه مافيش حد بيعرف يعملها زيها
ربنا يخليها يارب
وطبق سلطة كبير جدا
لاني اكتر حاجة بحبها في الاكل هي السلطة
وفراخ بانيه
وبعد كده بقي ايه
طبق كنافة بالقشطة كده والمكسرات
وشوية كده وتروح شارب كوباية عصير مانجو
وابقي قابلني بقي لو عرفت تتحرك من السرير


لو انت حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟
اكيد حابذل كل جهدي علشان اكون عادل
واكيد طبعا لو ماكنتش عادل في موقف فاكيد انه مش قصدي
وعلشان اتاكد حاوزع استفتاء علي كل الناس
واسالهم اسئلة من اجابتها ممكن اعرف
وحاقول لكل الناس اللي شايف اني ظالم
يجي ويقولي في وشي مش حازعل بالعكس حاكون مبسوط
ولو كانت العلاقة يني وبينهم مبنية علي الحب
اكيد حتي لو ظلمتهم حيبقوا عارفين اني مش قصدي وحيسامحوني


اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ولا الحاشيه المقربه؟
اكيد مافيش حاكم عايز يكون وحش
واكيد برده الشعب عايزه يكون كويس علشان يحكمه بالعدل
علشان كده لو في حاشية فاسدة حول الحاكم
اكيد حتكون سبب فشله وظلمه

مين أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟

عمرو أديب
قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" عن دار ملامح و لا لسه ؟؟
لو اه ايه رايك فيه؟
ما قريتهوش
لو ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه؟
كان نفسي اكون طيار
ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر؟
استراليا
اوصف ليا ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره

يكون فرح في فيلا كبيرة كده ويكون علي حمام السباحة
وتكون في ركن للاقارب وركن تاني للاصدقاء والشباب يعني علشان ما يزهقوش
وتلاقي فجاه دخان كتير جاي من الفيلا
وتطلع منه العروسة ماسكة ايد والدها
وبعد كده العريس ياخدها ويرقص معاها علي انغام موسيقي الساكس

بتراعي كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ليه؟
طالما أنا بعمل حاجة مقتنع بيها
وحاسس انها صح
فلو حد اتكلم فاعتقد اني مش حاعيره اي اهتمام

صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال
ولقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنه هتكون سعيد؟

لا طبعا مش حاكون سعيد
لاني دلوقتي لو انا عايز ممكن اعيش نفسي في عصر الحمام الزاجل
بس في عصر الحمام الزاجل لايمكن اعيش نفسه في العصر ده
ثانيا هي الحياة تكون حياة من غير اصدقائي المدونين


السعاده هى؟
مافيش معني مطلق للسعادة
بس اكيد حاكون سعيد لو حققت اللي انا عايزه
اكيد حاكون سعيد لو نمت من غير ما افكر في حاجة ضايقتني
لو نمت وانا مافيش حد زعلان مني
لو جالي تليفون من شخص بحبه بيسلم عليا
لو البنت اللي انا بحبها كانت بتبادلني نفس الشعور ده
في معاني كتير تانية للسعادة اكيد مش فاكرها دلوقتي


عندك أمل ؟؟ أسبابك ؟
اكيد طبعا عندي امل
الدنيا من غير أمل مالهاش لازمة
ايه حنبقي عايشين كده وزي ماتيجي
طب ايه لازمتها بقي

لما تحب تهرب من كل شئ بتروح فين؟
بروح اقعد في البحر عندنا في اسكندرية
علي صخرة بحبها جدا
واقعد افكر في الحاجات دي لغاية ما الاقي حل

امتى أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا كبرت؟
لما مرة واحدة صحيت من النوم لقيت نفسي في سنة سادسة
وكلها سنة واكون دكتور
ياجدعان ده انا لسة داخل سنة اولي امبارح
فعلا الايام بتجري بسرعة قوي

لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟
طبعا باكون قاصد عمل الخير للخير لربنا يعني
وطبعا للناس اللي انا بعملهم الخير ده

بتشرب سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه ؟
نعم , للأسف
ومبحبش اشوف ست بتشرب سجاير بالرغم من انهم بقوا كتير
بس بحس ان السجاير دي بتاخد منها رقتها اللي هي سر انوثتها

بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاي؟
من اول ما اتولدت وانا ما بعرفش اعمل حاجة الا بايدي الشمال
اصل انا اعسر

ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟ ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟
الساكس والقانون و الجيتار بالترتيب كده
فى رأيك ليه الذوق والنخوه اتعدموا؟
مافيش قدوة
ايه الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟؟
ما انا لسة مجاوب مفهوم السعادة بالنسنة ليا
تختار يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى البنك؟؟؟؟
انا مش طماع عايز عربية اقعد الف بيها طول النهار والليل
بس تكون العربية علي مزاجي
البحر و لا النيل؟
البحر طبعا

مركب و لا طياره؟؟
طيارة
مجنون و لا عاقل؟؟
كل واحد في الموقف بتاعها
تقرأ كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟
اتفرج عليه فيلم بس تكون اجنبي علشان يكون واقعي شوية

بتمرر التاج لمين؟؟؟
ههههههههههههههههههههههههه
انا عمال اكتب من الصبح مستني الكلمة دي تيجي
ولا اقولك علشان ما حدش يزعل
اي واحد يقرا البوست وعايز يجاوب التاج ياريت يجاوبه
بس بقي مــــا علـــينا ليها تاج مخصوص انا بقي حاضره ليها


سلاماتي لكل اصدقائي


الأصيــــــــــــــل


31 comments:

Unknown said...

الزمالك في القلب
ربنا يصبرك يا حاج
ده مقدمه لابد منها قبل ما اخش في الموضوع
حوار جميل بس اللي مضايقني انك بتحب البحر
حد يحب البحر
ده ممكن تغرق فيه

mesh2dra said...

السلام عليكم

يا سلاااااام
اجمل حاجة في الموضوع كله انك بتحب البحر
ردا على محمد صبحي :P


حاول تبعد عن السجاير
بشعة بجد

سلاماتى

حاول تفتكرنى said...

ديالوج شيق

اعجبنى رأيك فى زمن الحمام الزاجل اللى اللى بنحب نشعر به
بس مش عايزين نعيشه

تحياتي

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

أجاباتك جميله ودمها خفيف

ويارب يرزقك السعاده فى الدنيا والأخره ورضا ربنا اللى هو أساس السعاده

وبعدين ماله 22 سنه لسه صغير دى حتى سنه 1985 أحسن ناس ههههه

ثانيا بقى وللآسف السجاير دى أوحش حاجه فى الدنيا وزى ما بتحبش الست تشرب حاول وجرب أنت ما تشربش والله هى حاجه مقرفه جدا سواء لولد أو بنت ربنا معاك يارب وتبطلها أن شاء الله بس أنت قرر وصمم

ربنا معاك ويوفقك يارب

تحياتى

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

السلام عليكم
كل سنة وانت طيب وربنا يعود علينا وعليك الايام بخير

انا كنت زيك بردو بحب عمرو أديب
بس بيني وبينك مش عارف ليه مرة واحدة كده اتغيرت من ناحيته

هو طبعا في أسباب بس عشان احنا صايمين وكده مش عايز اخوض في تفاصيل

:)

ما علينا said...

ياخبر
كدا علنا بتتوعدني وتهددني
انت وضعت نفسك تحت طائلة القانون

يعني ناوي تمرر لي تاج مع سبق الاصرار والترصد

ماشي ماشي
الايام بيننا

وبعدين تعالى هنا
بذمتك انت بتقدر تقوم وتروح لحد السرير بعد الفطار دا

وشوف بقى انت تسيب الطب دا
وتشتغل في تنظيم الحفلات واخراجها

وايه حكاية سادسة طب دي هي عدوى منتشرة بين المدونين والمدونات
ربنا يوفقك يا دكتور

طلعنا بصرة بقى
في انك أعسر
وانا كذلك

البحر يخوف اوي

بصراحة يعني
انت عملت مع التاج احلى شغل

تعبك في حاجة
زي شكة الدبوس صح


تعيش وامررلك تاجات
وتجاوب عليها دايما بتميز

وسلاسة تبرز ملامح شخصيتك


لقائنا في محكمة التدوين

Unknown said...

الراجل مبيخشش بقاله كتير ليييه
اوعى يكون حصلك حاجه من الزمالك

el_assel said...

Mohamed sobhy
مهما تعمل
الزمالك في القلب
في الروح
خلاص بقي بالنسنة ليا زي الميا والهوا
ومتخافش عليا
ما تقلقش
مش حيصلي حاجة من الزمالك
ده ضرب الحبيب زي اكل الزبيب
ولا ايه ؟؟؟؟؟؟
سلام يا أهلاوي

el_assel said...

Mesh2dra
البحر ده حاجة جامدة جدا
بقعد قدامه بحس قد ايه انا صغير قوي
ساعات لما احس ان انا اتغريت
وشوفت نفسي شوية
اروح اقعد علي البحر
واشوف قد ايه انا صغير قوي في الدنيا دي
وباذن الله حابطل السجاير دي
بجد نفسي

el_assel said...

حــاول تفتكرني

عصر الحمام الزاجل ده ممكن يكون حلو
بس من بعيد
يعني تشوفه ما تعيشهوش

تحيـــــــاتي

el_assel said...

حيــــــــاة الاحلام
طبعا سنة 85 احسن ناس
دي حاجة مش محتاجة كلام
بس برده ساعات بحس ان انا ما عرفتش اعيش كل السنين دي اللي انا عشتها
الدنيا بتجري قوي

el_assel said...

الام و امال

بيعجبني في عمرو اديب
صراحته
وانه ما بيخافش من حد
وفعلا بيقول كلام انا بكون عايز اقوله

سلاماتي

el_assel said...

مـــــــا علينا
الصديقة العزيزة

ياباشا انا طبعا مقدرش
وربنا ما يجيبش محاكم ولا حاجة

بالنسنة للافطار
فانا طبعا بعده ما بعرفش حتي اتنفس
خلاص بحس انه السرير بعيد قوي


وأشمعني بقي تنظيم الحفلات واخراجها ؟؟


وعلي فكرة انا معرفش ولا حد من سادسة طب من المدونين
ما كنتش اعتقد ان دفعتي كده كلها مدونين


وعلي فكرة البني ادم الاعسر بيكون ذكي جدا
وسريع البديهة
زيك كده


بالنسنة للبحر
فانا بقي باعشقه
بعشق عظمته وحنانه
بعشق غموضه ولونه
بجد انا ساعات لما بحس ان انا اتغريت وشايف نفسي شوية
بقعد علي البحر
بحس اد ايه انا صغير قوي في الدنيا دي
البحر ده هو صديقي الذي لا يتكلم
يسمع منك وتلاقي عنه اجاباتك اللي انتي محتاجاها
لما بكون فاضي
فاكون حاكون علي البحر
وعلي فكرة مش اي بحر
بحر اسكندرية



وانا حاسس كده من كلامك ان انتي ناويه علي تاج تاني ؟؟؟؟؟

ايــــــــه ؟؟؟؟
مش كفايه كده عليا
مكنتش اعرف ان انتي قاسية كده علي اصدقائك


واكيد باذن الله مافيش محاكم ولا حاجة


وربنا يسهل و تفتحي مرة البلوج تلاقي كده تاج
زي العسل كده مبعوت ليكي


ســـــــــلاماتي

مواطن زهقان said...

الحمد لله
انا جاوبته قبلك
وبصراحة اجاباتك حلوة قوى ياباشا

el_assel said...

مواطن زهقان


شكرا ياباشا علي كلماتك الجميلة دي


ونورت المدونة

سلامــــــــــاتي

sahr said...

اجاباتك جميلة اوي
ونفسي اكل المكرونه بالبشمل اللي جدتك بتعملها
وعجبني اوي نظام الفرح اللي انت قلت عليه
وبالنسبة للسجاير
سؤال ايه احساسك وانت بتشرب سجارة ولو ممكن تبعتلي سيجارة بجد اجربها بس

el_assel said...

sahr

ربنا يخليكي يارب

وخلاص ليكي عندي طبق مكرونة بالشاميل
وانا واثق انه حيكون طبق جامد جدا


والفرح ده نفسي يكون فرحي
بجد هو ده الفرح اللي انا باتمناه



وبلاش بقي موضوع تجربة السجاير ده
اصل مالهاش فايدة يعني
وانا بجد عايز ابطلها
وهو مافيش لا شعور ولا حاجة
بس هوا طالع وداخل وخلاص
انا بشربها لما بكون زهقان
ممكن تكون بتريحني شوية


سلامـــــاتي

ما علينا said...

كل سنة وانت طيب يا دكتور

رمضان خلاص مفارق
والعيد قاب قوسين او ادنى

كل سنة وانت طيب
وعيد سعيد ان شاء الله

Anonymous said...

حلو التاج وحلوة اجاباتك
بس هو لسه فى زمالكويه فى البلد
:P:P:P:P
وهو فى حد ميحبش البحر
انا بحقد عليك عشان انت هناك
:))))
سلامات

البنت الشلبية said...

ازيك عامل ايه
اجابتك لذيذة
وهوا فعلا تاج تقيل شوية ولافف على اغلب المدونات
معلش
كل سنة وانت طيب يا راجل يا طيب

قطوف said...

اولا أكتر حاجه شدتنى فى المدونه بعد جمالها طبعا الشعار بتعنا وعرفت إنك مقهور زي ربنا يكون فى عونا

عجبنى اوى إجاباتك على التاج بسيطه وعبرت عن كتير فى شخصيتك وكانت صادق متستغربش ما أنا محلل نفسى بجد بس أكتر سؤال حركت الموس نحيته الشاعر العجيب ده نفسى السؤال تلغوه من التاج


بس مدونتك جميله أوى وروحها حلوه وتسمحلى اضيفها عندك


مستنى زيارتك فيه حاجه هتعجبك

Ehab said...

يا واد يا جامد عجبني ردك على سؤال الحمام الزاجل ده تصدق لو الواحد راح هناك يبقى يعوض علينا ربنا في كل المدونين اللي بحبهم ده غير ان فيه حاجات كتير اتعودنا عليها هتختفي
حلو التاج كله يا مان
سلااااااام

Nani said...

السلام عليكم
كل سنة وانت طيب
انا في بوست ثلث المغفرة مخدتش حد من الجنة للنار كل ما هنالك اني حبيت افكر الناس بحجات عادية بعملوها ويشوفو اثرها ايه على العالم
اهلا بيك في مدونتي
:)

el_assel said...

مـــا علينا


كل سنة وانتي طيبة
ايه اخبار الكعك معاكي


اه والله رمضان عدي بسرعة قوي
وعيد سعيد علي كل المدونين باذن الله

el_assel said...

Shyma

حاسس كده بريحة تريقة في حوار الزمالك ده
ماشي
هئ هئ هئ هئ

طب اعمل ايه
والله بحبه لله
ومش عايز منه يكسب ولا حاجة
وحافضل اشجعه
هو انتي لما بتحبي حاجه
بتختاريها احسن حاجة


والبحر ده بقي حدوتة كبيرة قوي
صعب علي الواحد انه يفهمها


عيد سعيد

el_assel said...

البنت الشلبية

كل سنة وانتي طيبة
وعيد سعيد

ربنا يخليكي

el_assel said...

سي السيد

ياباشا ده شرف لينا
والحاجة دي مش محتاجة استاذان وكده

وشكرا قوي علي كلماتك الجميلة دي

واخيرا لقيت واحد زملكاوي معايا

قشطة ياباشا
وانا كمان تسمحلي اضيفك عندي

وباذن الله نكون اصدقاء

عيد سعيد
وكل سنة وانت طيب

el_assel said...

الشنكوتي الكبير


ايه ياعم مختفي ليه كده

ربنا يخليك ياباشا

عيد سعيد
كل سنة وانت طيب

el_assel said...

Nani

ايوة طبعا

ساعات بيكون الانسان محتاج وقفة
ويبص وراه
ويشوف هو عمل ايه
وهو ده اللي انتي عملتيه


كل سنة وانتي طيبة
وعيد سعيد

tota said...

ههههههه
برضوا مكرونه بشاميل لاحول الله
حبيت اردلك الزياره واشرب معاك شاي
سلامي ليك يااصيل

ALEXANDER said...
This comment has been removed by the author.