April 12, 2007

WOMAN


woman was created from the rib of man

she wasn't made

*from his head

to top him

*nor from his feet

to be trampled on


she was made



*from his side

to be equal to him

*from under his arm

to be protected by him

*from near his heart

to be loved him


*********************

اليكم بعض الكلمات المترجمة من لغة البنات التي لا يفهمها الا من جربها

نــعم = لا

ممكن = إستحالة

أنا آسفة = سامحني علي اللي حيحصل

أنا محتاجة موبايل جديد = هاتلي موبايل جديد وإلا ........هه

القرار قرارك يا حبيبي = وريني كده حتعمل ايه ؟؟؟ وأبقي شوف

إعمل اللي انت عاوزة يا حبيبي = هتدفع التمن غـــــالي

عاوزين نتناقش في موضوع = عاوزة بس أعرفك انا هاعمل ايه

لا عادي مش زعلانة = وحياة أمك لتشوف

إنت زي القمر النهاردة = إيه القرف ده ؟؟ يا شيخ روحإحلق دقنك

انا عاوزة شوية عفش في البيت = انا هغير عفش البيت كله وممكن اصلا نغير الشقة

انا باسمع اصوات مزعجة وانا نايمة = إنت بتشخر وانت نايم يا لووووح

أنا هاكون جاهزة في دقيقة يا حياتي = أقلع هدومك وأتفرج علي الفيلم انا فاضلي ساعة

إنت سامعني يا حبيبي = إنت أطرش مش بنادي عيك يا بـــــــــــــارد

إنت بتحبني يا حبيبي = ما انا عارفة..... أدفع بقي

لو عملت حاجة يا حبيبي لازم اعرف = انا حاطلع عينك لو عرفت عنك حاجة

انت بتحبيني قد ايه يا حبيبي = أنا عملت مصيبة سودة النهارده

33 comments:

peace dove said...

ايه ده يااصيل
ur english words are very logic....
اكيد عجبني
while arabic one are sooooooooo depressing for boys not for girls
بس علي العموم ده اكيد بس راي واحد مجرب علشان اصلا اختار غلط !!!!!!يلللللللا سلام

ALEXANDER said...

كلام جميل وكلام معقول مقدرش أقول
غير أنه للاسف هى دى الحقيقه الدنيا بقت بالمقلوب مش بس كلام البنات
يمكن هم أل قلبوها بس تعلى نتخيل الدنيا من غيرهم يااااااااااااه ...................
بجد كانت بقت جنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

el_assel said...

peace dove
كل واحد وليه رايه
بس عايز اقولك حاجة انا مش بقول ان كل البنات كده اكيد في الحلو و الوحش
واكيد في بنات مش كده بس الاغلبيية تكسب

el_assel said...

hi alexander
اولا شكرا جدا علي زيارتك الاولي للبلوج بتاعي واتمني ان هي تتكرر
هي اكيد مش حتكون جنة قوي من غير بنات
حتي لو في واحد ما بيحبش البنات اكيد بيجيله وقت ويبقي علي الاقل عايز يتكلم مع بنت
اعتقد ان الحياة من غير البنات حيكون بجد لا تطاق
وامرنا لله لازم تقبلهم بكل عيوبهم وخلاص

صاحب البوابــة said...

رائع للغاية

اعجبتنى هذه التعابير الانثوية

واضحكتنى للغاية

تحياتي لكل انثى تمتلك عقلاً يبدل المعاني ويزيف الكلمات

Noony said...
This comment has been removed by the author.
Noony said...

From under his arm

to be protected by him

From near his heart

to be loved by him
That's true..that's why women were created!!

بس مش كل البنات كدة..مش كلهم عندهم انفصام حاد في الشخصية بالطريقة دي

أيوة هم كتير..بس مش كلهم

أسفة مسحت التعليق وكاتبته تاني
نوني

el_assel said...

هاي صاحب البوابة
الحمد لله ان البلوج عجبك
بس علي فكرة مش كلهه كده
اتمني نكون اصدقاء

el_assel said...

هـــــــاي نوني
انا مقتنع بكلامك جدا
بالنسنة للجزء الاول من البوست فانا كاتبه عن اقتناع تام
اما الجزء التاني فانا كاتبه وانا عارف ان اكيد مش كل البنات كده
ولو في بنات كده فاكيد فيه زيهم او اكتر منهم ولاد من نفس الفصيلة
علي فكرة البوست الاخير بتاعك جامد جدا

Anonymous said...

اولا تحفه الكلام بجد
*from under his arm

to be protected by him
معانى حلوة اوى وكلام جميل
احييك عليه
سلام

el_assel said...

hiii shyma
شكرا كتير علي تعليقك الظريف ده
انا فعلا باعتقد ان هو ده السبب ان المراة اتخلقت من ضلع من الرجل
بس الكلام التاني المكتوب بالعربي
ده علي الرغم من انه ممكن يكون بجد الا انا كاتبوا لمجرد الضحك
تحيـــــــــــــاتي

Anonymous said...

هذه الحقيقة هو فقط أريد ان أشير إلى الذين يقولون أن المرأة خلقت من ضلع أعوج أي ضلع من أبونا آدم أن هذا لايعني اننا لن ناخد رأيها ونسمع لها كما يفهم العامة
لك تحياتي يا أصيل

el_assel said...

هاي أومرزوك
اولا اهلا بيك في البلوج بتاعي بعد طول غياب
بجد فرحت لما قريت التعليق بتاعك
وانا شايف ان الراجل لازم ياخد راي المراة في حاجات كتيرة لاني اعتقد ان المراة مخها بيكون متفتح في حاجات اكتر من الراجل
ودي حقيقة انا لمستها في مواقف كتيرة
تحــــــــــياتي يابرنس

الأرمـوطــي said...

بوست جامد يا اصيل وايه ياعم الخبرة دى كلها فى عالم حواء شكلك كدة مقطع السمكة وديلها
سلام

el_assel said...

هــــــــاي يا أرموطي
اولا شكرا ليك علي اول تعليق او تقريبا اول زيارة كمان للمدونة بتاعتي
والله ياعم ارموطي دي لا خبرة ولا حاجة
ده اصلا مافبش حتي ضفدعة مش تقولي سمكة
تحيــــــــــاتي

david santos said...

thanks for you work, is very good. have a good week.


The language cannot be an impediment to the of clarification so that a terrorist as Bush can continue to lie


لغة لا يمكن ان يكون عائقا امام توضيح ذلك ان الارهابي بوش ان تواصل الكذب

reri said...

هههههههههههههههههههه
لأ جامده المعاني اللي تقصدها المرأه دي يا كريم... واضح إنك خبير

رغم إن بداية البوست رائعه بس بعد كده لقيتك قلبت الترابيزه علي البنات

سلااااااااااااام

Shiko said...

دى اول زياره لمدونتك وباذن الله متكونش الاخيرة

البوست الانجليزى رائع ومعبر قوى

بس للاسف اكتشفت الكود بتاعنا
وعرفت اللغه السريه كده هنضطر نغير كلمه السر تانى

تحياتى لك

el_assel said...

hii reri
انا سعيد جدا باول زيارة ليكي للبلوج
بس عايز اقول حاجة
البوست الانجليزي هو ده الكلام اللي انا مقتنع بيه
بس البوست العربي ده مجرد هزار
هو ممكن يكون بجد مع بعض البنات بس اكيد مش كلهم

el_assel said...

hii shiko
انا بجد اتمني ان دي ما تكونش اول زيارة
اتمني ان دي تكون بداية لصداقة بنا
وعلي فكرة انتي اول واحدة تقول ان البوست العربي فعلا كلام بيحصل
اخيرا اعترف واحد من اهلها
الحمد لله يارب
ظهر الحق
مع تحيــــــــــــــاتي

Anonymous said...

السلام عليكم

حلو أوي تحليلاتك المنطقية

ثواني
انت معترض على اللغة دي
طيب

القرار قرارك واعمل اللي انت عاوزة
:D

ده بقي دليل دامغ على فن الاتيكيت
المتأصل في الجذور الداخلية للمرأة
ياسلام
طبعا
مش بنرضى نقول الكلام واضح عشان بنخاف عليكم من الخضة
يبقى ده الجزاء في الآخر:S

سلاماتي:)

el_assel said...

hii mesh2dra
اكيد البنات بيفهموا في الاتيكيت اكتر مننا بكتير
وشكرا جدا علي مراعاتكم لشعورنا وان انتم ما بتقولوش كلام يخضنا
ألف شكرا
بس في كلمة قلقان منها
وهي القرار قرارك
الكلمة دي بتخوفني لما اي بنت بتقولها
علشان انتي اكيد عارفا معناها في لغة البنات
علي العموم ربنا يستر
تحيــــــــــاتي

sherif gharib said...

ايه الحلاوه ديه يا كيمون
ظبطنى الصراحه
بقولك ايه شئت ام ابيت هتعملى واحد
ماشى يا انتوخ
انا هبقى اعلق بقى على الموضوع تانى
اصل التصميم عجبنى يا واد

sherif gharib said...

ايه يا عم كريم الحكمه ديه كلها
ماشى يا صاحبى انت بتظبط من ورايا
البوست ده كيفنى الصراحه
يعنى الكلام جامد قوى يا كيمو
على فكره لينا قاعده فى الحوار ده
تحياتى يا اصيل

el_assel said...

hii shreef
واحشنا ياراجل
انت فين
ماشي انا بشوفك كل يوم وزهقت منك خلاص
بس بقالك كتير قوي ما زرتش البلوج بتاعي
انا عايز اشتمك بس برده عايز احافظ علي برستيجي
يلا مش مشكلة
المهم ان يكون البتاع بتاعي ده عجبك واهم حاجة ان انت متكيف
تشرب شاي ؟؟؟؟
اشوفك بالليل بفه
كفاية عليك كده
تحيـــــــــــــــــــــــاتي

Anonymous said...

حلو النيو لوك ده
جميل
فينك من زمان
سلام

el_assel said...

hii shayma
بجد ربنا يخليكي
انتي كده بترفعي من معنوياتي
والله انا موجود
بس كان في حبة مشاكل في الكمبيوتر بتاعي بس الحمد لله اتحلت وحتلاقيني علي طـــــــــــــــــــــول

Anonymous said...

السلام عليكم

ايه ده انا عملت كومنت بتاعي من
زماااان على الموضوع ده


فينك
؟

مفيش جديد ليه

يارب تكون بخير

سلاماتي

el_assel said...

hii mesh2dra
انا بجد بشكرك جدا علي سؤالك
انا الحمد لله بخير
بس توقفت فترة عن الكتابة
بس اوعدك بموضوع مفاجاة في القريب العاجل
تحياتــــــــــــــي

emos said...

7elwa awy el targama elly enta 3amelha deh

bs mesh kolaha sa7 2a3'labha bs :)

shahrzad_storry teller said...

تحفة ياكريم
ولاوني مش موافقة على حاجات
اليك حاجات أخرى
مش فارق معايا= بتمو ت فيه
مبديش نمرة موبايلي لحد= لو سمحت خدها
ماتكلمنيش بالليل= كلمن بالليل عشان ناخد راحتنا
برده لسه في الجراب ياحاوي
أشوفك في الكورس بقة
يلا باي

el_assel said...

hi ُEmos
ده رأي كل واحد واكيد حنلاقي اختلاف بينا وبين بعض
بس اختلاف الراي لا يفسد للود قضية
اتمني اشوفك تاني علي البلوج بتاعي

el_assel said...

hiii shahrazad
اعتقد ان انتي تعرفي مني في الموضوع ده اكتر
منكم نستفيد

أفادكم الله
اكيد حيجي يوم ونحتاجها الحاجات دي